tiistai 7. tammikuuta 2014

Kohti seuraavaa projektia

Nyt kun typ.18 Perak on kasassa, olen pikkuhiljaa suunnitellut 553 Sixin koneen kasaamista. Koneen aihion ostin vuosi sitten huutonetistä (kun halvalla sain). Se oli huonossa kunnossa; lohkot olivat erittäin hapettuneet ja niissä oli jonkin verran hitsattavaa. Kampiakseli oli väärä (se oli mallista 559) ja sylinterikansi ja mäntä puuttuivat kokonaan. Lohkoja kunnostelin viime viikolla, hitsasin rikkinäisiä kohtia kuntoon sekä lasikuulapuhalsin lohkot. Viikonloppuna pengoin varastoistani koneeseen oikeanlaisia sisuskaluja ja kiillotin lohkoja kiiltävämmiksi pyörivällä teräsharjalla, koska puhallettu pinta on niin himmeää. Asensin myös lohkoihin uudet laakerit paikoilleen. Viime päivinä olen pähkäillyt kampiakselihommia. Omista varastoista löytyi yksi huonokuntoinen 353 Jawan kampiakseli, mikä on hyvin pitkälle sama kuin Sixin oma kampura. Katsotaan nyt mitä siitä saadaan aikaan.

Moottorin vasemmassa lohkossa ei ole kampiakselilla stefaa lainkaan vaan tiivistystä yrittää hoitaa laakereiden välissä oleva öljylabyrintti. Jätin ulompaan RS-laakeriin sisemmän tiivisteen paikoilleen ikään kuin stefaksi.

Vasenta lohkoa kiilloteltu. Oikea lasikuulapuhalluksen jäljiltä. Luonnossa tuo ero näyttää huomattavalta.

Kiillotettu

Kiillottamaton
Typ.12 Perak  sai alkuperäisen akkukotelonsa paikoilleen. Siinä on tähän asti ollut Typ.18 akkukotelo kiinni  Päällepäin nuo ovat samanlaiset, mutta sisuskalut eroavat toisistaan. Typ. 18:ssa ei ole noita väliseiniä. Alkuperäinen akkukotelo oli huonossa kunnossa; hitsasin sen kasaan viime syksynä ja maalasin vähän aikaa sitten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti