keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Kampiakselin kunnostusta


Jawa 360 -projektin haastavin osa tähän mennessä on ollut kampiakselin kunnostus. Tällaisesta hommasta minulla ei ollut ennestään minkäänlaista kokemusta, joten vaikea sanoa vielä, kuinka hyvin tästä nyt sitten tuli suoriuduttua. Netistä löytyi sivusto, jossa oli ohje uudemman Jawan kampuran purkuun ja kasaukseen (http://www.jawamotorcycles.co.uk/350%20manual.pdf). Käytin ohjetta mukaillen apuna, joskin mitat tuossa ohjeessa eivät päde tähän malliin, mutta oikeat luvut löytyivät nekin netistä joltain keskustelupalstalta. Tässä kunnostuksen vaiheet pääpiirteittäin kuvina:
 
Mittailua ennen purkua.


Uloimpien limppujen irrotus ensin. Kampiakselin väliin sopivan raudan tein tätä hommaa varten etukäteen.


Keskilimpun irrotus keskitapilta alumiinilabyrintin puolelta.


Keskilaakeri ja labyrintti. Tein ennen keskilimpun irrotusta keskitapin päähän ja keskilimppuun merkit, jotka kertovat keskilimpun asennon.


Keskilaakerin irrotus. Keskitappi sai jäädä paikoilleen toiseen keskilimppuun ettei sen asento muutu.


Uusi ja vanha kiertokanki. Uuden tilasin Slovakiasta.


Sitten kasaan päin. Ensin uudet kiertokangen tapit ulkolimppuihin.


Tässä on ensin uusi keskilaakeri (C3 välyksellä) painettu keskitapille. Sitten keskilimppu on painettu takaisin oikeaan asentoon keskitappiin. Sen jälkeen ulompi limppu painettiin kiertokangen tapista paikalleen. Välissä rautalevy säätämässä limppujen välistä rakoa oikean kokoiseksi.


Toiselle puolelle sama homma.


Raudalla asettelin ulkolimpun suunnilleen oikeaan asentoon. Kuvassa näkyvässä asennossa tappia ei saa prässätä vaan tuki piti siirtää saman parin keskilimpun alle.
Seuraavaksi mittaan heitot heittokellolla ja sitten aletaan mäiskiä heittoja pois lyijymoskalla. Kommenttia tähän tekstiin, kuten kaikkiin muihinkin, tai vaikka ohjeita projektin jatkoa silmällä pitäen, voi laittaa kommenttilinkin kautta tai sähköpostilla (jawaillen@gmail.com).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti