tiistai 4. kesäkuuta 2013

Jawa typ.12 rekisteröinti ja historiikki


Typ.12 tuli rekisteröityä viime viikon torstaina. Rekisteröinti sujui suuremmitta ongelmitta. Muutaman hetken sai kyllä odotella ennen kuin katsastuskonttorilla saatiin kuviot selväksi, miten tällaisen pyörän rekisteröinti onnistuu. Ainoa yllätystekijä oli kun historiikkilomakkeeseen piti raapustaa allekirjoitus sekä allekirjoitukset kahdelta todistajalta, joita en ollut tietenkään ottanut matkaan mukaan. Tämä siis Trafin pyynnöstä. Pyörällä on nyt tullut ajeltua viitisenkymmentä kilometriä ilman suurempia ongelmia. Ainoastaan takajarrukilpi hankasi hiukan jarrurumpuun ja sitä jouduin säätämään. Viime viikolla saapui Slovakiasta pieni paketti, jossa oli uusi jalka ja oikeanlainen ohjauksenkiristin. Ne ruuvasin heti viikonloppuna pyörään kiinni. Tänään kävin Järvenpäässtä koukkaamassa bakeliittisen ampeerimittarin kannen, joka pitäisi vielä saada pyörään kiinni ennen viikonlopun jawasakkiajoja.

Julkaisen tässä nyt myös tuon typ.12 historiikin. Se ei ole aivan täydellinen koska tuolle ensimmäiselle RC-51 -rekisteritunnukselle ei löydy kantakorttia. Eli jos joku jotain tietää tämän pyörän historiasta olisin erittäin kiitollinen tiedoista.

Jawa typ.12 historiikki:


Pyörän ensimmäinen rekisteritunnus on ollut RC-51 (Uudenmaanläänin kantakortin perusteella). Kantakorttiin ei ole merkitty muuta kuin rekisteritunnus ja katsastuspäivä 2.12.1949. R-alkuinen rekisteritunnus viittaa Kymenlääniin, mutta sikäläisestä kantakortistosta ei löydy ko. rekisteritunnuksella kantakorttia, koska kortisto on vaillinainen. Pyörä on siirtynyt 12.7.1950 Uudenmaanlääniin rekisteritunnuksella UB-438 ja omistajaksi on merkitty Pentti Johansson Hyvinkäältä. Johanssonilta Jawa on siirtynyt linja-asentaja Pauli Lehtosen omistukseen Hyvinkään kauppalaan 19.2.1951. Jo muutamaa kuukautta myöhemmin 23.5.1951 pyörä siirtyi Lopelle, Hunsalan kylään Aarne Koskisen omistukseen. Silloin rekisteritunnus on vaihtunut HA-824:ksi.   (Hämeen kantakortti löytyi Mobilian arkistoista.) Vuonna 1951 Aarne Koskinen myi Jawan Otto Kalliolle Hausjärvelle, Turkhautaan. Otto Kallio ajoi pyörällä työmatkoja kesät talvet noin kymmenen vuoden ajan. Talvisin pyörään oli kiinnitettynä sukset. Noiden vuosien aikana Kallio oli teettänyt pyörään moottoriremontin (pyörä oli muutettu tasatahtiseksi) ja maalannut sen. Väriksi oli vaihdettu punainen. Pyörä on poistettu rekisteristä 31.12.1960, jolloin Kallion perheeseen hankittiin auto.

Neljänkymmenenviiden vuoden ajan pyörä seisoi Turkhaudalla varastossa, kunnes se vuonna 2005 Otto Kallion sukulaispojan toimesta purettiin osiin kunnostamistarkoituksessa. Sen verran pyörälle oli ehditty tehdä, että peltiosia oli hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu, ja moottori oli purettu alkutekijöihin. Projekti oli kuitenkin jäänyt kesken ja osat jäivät varastoon seisomaan vuoteen 2012 saakka. Syksyllä 2012 Otto Kallion pojanpoika laittoi pyörän (osakasan) myyntiin tori.fi –verkkopalveluun. Otin ilmoituksen perusteella yhteyttä Kallioon ja 21.11.2012 teimme kaupat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti