torstai 25. heinäkuuta 2013

Jawa 350cc kampiakselin purku

Ostin huonokuntoisen 350cc Jawan kampiakselin, josta ajattelin kunnostaa itselleni vaihto-osan. Keräilin tähän kuvasarjan siitä, miten kampura puretaan osiin. Homma alkaa limppujen järjestyksen  merkinnällä sekä pitkittäisen naarmun vetämisellä limppujen ulkoreunoihin koko kampiaselin matkalle. Tämä helpottaa kasaamisvaiheessa kohdistamista.

Purkuun tarvitaan kuvanmukainen 9.8mm paksu rautalevy ja prässi.


Homma alkaa uloimpien limppujen irrotuksella.


Ulointa limppua prässätään alkuun auki noin 7mm.


Kampura siirretään varovasti pystyasennossa umpinaiseen laatikkoon ja käännetään kyljelleen, jonka jälkeen kolistellaan laakerirullat pois.  


Seuraavaksi prässätään ulompi limppu irti.


Toiselle puolelle sama homma.


Uloimmat limput on nyt irti.


Seuraavaksi poistetaan sormen osoittama limppu


Keskilimppu irrotetaan.


Seuraavaksi irroitetaan keskilaakeri.


Keskilaakerin irroitus.


Seuraavaksi keskilimpuista prässätään kiertokangen alatapit irti.


Alatapin irroitus


Kampiakseli purettuna. Seuraavaksi tilataan uudet veivisarjat, keskilaakeri ja kampiakselin ulkopäät. Ulkopäitä ei vaihdeta jos ne on kunnossa, mutta tässä tapauksessa ne oli vaihdettava, koska niille on joku tarjonnut aika raskaasti vasaraa.



Tunnisteet: Jawa, kampiakseli, cranckshaft

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti