torstai 13. helmikuuta 2014

Sixin koneen kasaus jatkuu

Tässä parin viime viikon puuhastelut kuvina:


Nopeusmittarin lähdön stefa paikoilleen.

Stefaa kannattaa naputella paikoilleen sopivan kokoisella pitkällä hylsyllä.

Seuraavaksi vaihdeakseli työnnetään paikoilleen nastoineen. Nopeusmittarin ratas kiinnitetään paikoilleen. Lisäksi kytkinkellon alusprikka sekä käynnistysakselin etäisyysholkki pudotetaan paikoilleen.

Kytkinkellon holkki pudotetaan paikoilleen sekä vaihdeakselin uriin laitetaan tiivisteiksi o-renkaat.

Tähän koneeseen tuli uudistuotanto käynnistysakseli ja ratas. Ratas kannattaa hitsata muutamalla pisteellä kiinni akseliin. Palautusjousen paikkaa joutuu hakemaan, koska akselissa on neljä eri uraa missä se voi olla kiinni.
Uudistuotantoakseliin on tehty tiivisteelle ura, johon käy tiivisteeksi uudemman mallin akselitiiviste. Lisäksi akselille on laitettava prikka ja o-rengas muuten akseli tulee liian ulos.

En ollut tutkinut Sixin kytkinkelloa koskaan tarkemmin. Asensin sitä paikoilleen ja huomasin, että se on kulunut aivan väljäksi.
Jouduin korvaamaan Sixin kaksirivisen ensiövedon tavallisella 353-mallin ensiövedolla. Noiden ensiövetojen välityssuhteissakin on hieman heittoa; Six 553:ssa suhde on 1 : 1.96  ja 353:ssa 1 : 2.05 . Ero ei ole hirmuisen suuri, mutta jos löydän jostain toimivan sixin kytkinkellon, vaihdan oikeat osat paikoilleen.

Kytkinkellon sisäosa sekä lukkoprikka laitetaan paikoilleen.
Mutteri kiristetään ja lukkoprikan reuna taivutetaan vasten mutteria, jonka jälkeen kytkinakseli pudotetaan paikoilleen.



Kytkinlevyt ja välilevyt asetellaan paikoilleen. Levyjen sakaroiden tulee liikkua kiltisti urissaan. Tässäkin tapauksessa jouduin  viilaamaan kytkinlevyjen sakaroita, koska ne nahistivat hiukan. 

Painelevy, jousikupit, jouset ja prikat asetellaan paikoilleen, jonka jälkeen lukitusnastat työnnetään paikoilleen.
Sitten voidaankin sipaista kytkinkoppaan hiukan tiivistesilikonia ja ruuvata se paikoilleen.
Sitten siirrytäänkin koneen toiselle puolelle. Kytkinkäpälän alle kannattaa laittaa o-rengas vähentämään öljyvuotoja.


Kytkinakselin tiiviste asennetaan ja akseli työnnetään paikoilleen.

Kytkinvivusto  ja laturi kiinnitetään.


Sitten kokeillaan, että mahtuuko laturinkoppa menemään kiinni.







Oikeita Sixin mäntiä on huonosti saatavilla, joten aika useasti on käytetty tavallisen 353 Jawan mäntää. Näin minäkin tein. Hommasin 353:n ensimmäisen ylikoon männän ja porautin sylinterin sille. Saatuani pytyn koneistamosta kotiin tutkailin pöydällä tätä yhdistelmää ja totesin, että ei hyvältä näytä. Männän helma ei nimittäin täysin peitä pakoaukkoa. Ilmeisesti näissä männissä on hiukan mittaeroja valmistajasta riippuen.
Kävin viikonloppuna ostamassa Sixiin takalokasuojan ja samalla onnistuin ostamaan Sixin alkuperäisen uuden ensimmäisen ylikoon männän, joka sopii täydellisesti poraukseen, ja mikä vielä parempi, tämän männän helma peittää pakoaukot. Männän laella on myös ylösnousukanavien kohdalla viisteet (vasemmalla Sixin mäntä ja oikealla 353:n)
Kiinasta tilaamani kalvain saapui myös ja pääsin työstämään kiertokangen puslan oikeaan kokoon. Tämä työvaihe kannattaa ehdottomasti suorittaa silloin kun kiertokanki on irrallisena pöydällä.

Moottori on nyt odottelemassa sylinterin asennusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti