Papereita lähdin metsästämään tähän projektiin Uudenmaan läänin kantakortistosta, mutta sieltä ei vaillinaisuutensa takia tietoja löytynyt. Seuraavaksi kalastelin tietoja Trafin suunnalta, mutta ei tärpännyt sieltäkään. Trafilla noita tietoja löytyy valmistenumeron perusteella vuodesta 1975 eteenpäin, joten ilmeisesti Jawa ei ole ollut enää siinä vaiheessa rekisterissä. Viimeiseksi keinoksi jäi maahantuontitodistuksen pyytäminen Helkama-autolta, jolla on tallessa vanhat pyörien maahantuontitiedot. Helkamalta tärppäsi ja posti kantoi kotiin maahantuontitodistuksen joka kertoo, että pyörä on saapunut Suomeen 17.3.1961 Kashira nimisellä laivalla ja että se on toimitettu Suomen koneliikkeen myymälään ja sieltä ensimmäiselle omistajalle Helsingin Tapanilaan. Voidaan siis todeta, että pyörä on palannut takaisin kotiseudulle. Maahantuontitodistus todistaa kyllä sen, että pyörä on tullut virallista kautta Suomeen ja, että valtio on saanut siitä aikanaan omansa, mutta on sinänsä aika mielenkiinnoton paperi, koska se ei kerro kantakorttien tavoin mitään pyörän historiasta ja alkuperäisistä omistajista. Suosittelisinkin, että aina kun etsitte papereita, yrittäkää ensin etsiä sitä kantakorttia.
Alla muutama kuva viikon hommista.
Etulokasuoja vaihtoehtoja oli kaksi. Toisessa oli pellit kurtussa ja toisesta puuttui yksi kiinnitys raudoista. Irrotin kurtussa olevasta kiinnikkeet ja kiinnitin ne tuohon ehjäpeltiseen. |
Osaan osista olen tehnyt pohjia ja levitellyt hiomaväriä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti