keskiviikko 27. toukokuuta 2015

Sixsin kaasari ja ilmanpuhdistin

Sixsin kaasarien kohdalla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ne ovat kuluneet väljäksi ja toimivat huonosti. Niin olivat myös omani. Pyörässäni ei tyhjäkäynti meinannut asettua kohdilleen tuolla alkuperäiskaasarilla, joten otin kaasarin lähempään tutkimukseen ja totesin, että siinä on kuluman lisäksi myös "rakenteellista" vikaa.


Sixsin kaasutin. Näitä on 26mm sekä 28millisinä. Ulkonäkö on molemmissa sama, ainoastaan reiän koko on eri. 26millisen voi sorvata 28milliseksi jos on sellaiselle tarve. Itselläni on molemmissa pyörissä 28mm kaasarit. Pääsuuttimen koot ovat 250cc pyörässä 115 ja 350cc:ssa 110. 350cc pyöräni on eritahtiin iskevä. Jos pyörä on samaa tahtia iskevä, suutin tulee olla suurempi 125-135. Nämä ohjeet eivät ole mitään kiveen hakattuja, vaan kokeilemalla löytyy sopivat säädöt.
Alla ohjeita siitä miten kunnostin omaa kaasariani.
Kuvan kaasuttajassa luisti on laskettu aivan alas ja valoa ei näy ollenkaan tuolta alhaalta missä normaalisti on rako tyhjäkäyntiä varten. Valo paistaa sen sijaan läpi kaasarin sivusta ja tämä ei kylläkään johdu kulumasta vaan rakenteesta.
Tämä aiheuttaa sen, että kone saa kyllä ilmaa tyhjäkäynnillä, muttei bensaa. Tällaisesta kaasarista kun yrittää säätää tyhjäkäyntiä, lopputulos on yleensä se, että kierroksia ei oikein saa asettumaan mihinkään.
Kun kaasuttajan purkaa löytyy sen sisältä tällainen "sielu"
Kun sielua tutkii tarkemmin voi todeta, että sitä on koneistettu hieman hassusti. Reikä johon sielu tulee, on porattu läpi koko kaasarin ja se on koko matkalta saman kokoinen ja täysin pyöreä. Kun sielu laitetaan paikoilleen, jää ilmalle tilaa tulla luistin ohi sivusta.
Luisti tulee tällä tapaa sielun ympärille. Rakenne on todella väljä osittain kuluman ja osittain rakenteen ansiosta. Itse kunnostin kyseisen osan seuraavasti. (Korjaus ei ole ikuinen, mutta todennäköisesti kestää muutaman kesän)
Ensiksi osat pestään öljystä. Luistiin laitetaan MAALARINTEIPPIsuikaleet kuvan mukaisesti.
Sielusta karhennetaan (mieluiten lasikuulapuhallus) tuo teippien väliin jäävä alue. Luisti teipataan sieluun kiinni mahdollisimman tarkasti sille kohtaa johon se tulee kaasuttajan sisälläkin.
Tämän jälkeen otetaan kemiallista metallia ja laitetaan sitä rakoihin ja paksu kerros päälle.
Kun kemiallinen metalli on hiukan kuivahtanut sitä voidaan muotoilla terävällä veitsellä. Kitin kuivuttua luistin pitäisi irrota vetämällä (ei tartu teipin selkäpuoleen).
Kemiallisen metallin muotoilua jatketaan hienolla viilalla. Sielua sovitetaan aina välillä kaasarin runkoon (sovitus on sopiva kun sielu liukuu tahmeasti paikoilleen tuolta kittialueelta). Kun vertaa kuvaa tuohon lähtötilanteeseen voi todeta, että rakenne on aika paljon tiukempi. Tämän jälkeen osat puhdistetaan paineilmalla ja kaasari kasataan.
Edellisessä kirjoituksessa mainitsin, että olen sixsissä käyttänyt tavallista ilmanputsaria (oik.).
Vasemmalla sixsin ilmanputsari, jossa kiinnitys tuolla metalli kannakkeella.


Ilmanputsariin olen suodattimeksi laittanut vapaavirtaussuodattimen, joka istuu mukavasti paikoilleen kun hieman lyhentää tuota putkea. (tämän mallisia puhdistajia on vanhemmissa 353, 354 ja 356 pyörissä. uudemmissa 559 ja 360 pyörissä ei ole tuota sisäosaa puhdistajassa)









 Libenak carburetor







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti