tiistai 10. marraskuuta 2015

Jawa 554 350cc Sixdays moottorin erot verrattuna tavalliseen 354/360 moottoriin.


Aika useasti kun puhutaan Sixdays pyörän moottorista, tuntuu että monet luulevat koneessa olevan jotain erikoista tehoa tuottavaa tekniikkaa sisuksissaan.

Kun verrataan 350cc Sixsin moottoria tavallisen Jawan 350cc moottoriin, voidaan havaita että ulkonäöllisesti moottorit eivät eroa paljoakaan toisistaan, mutta todellisuudessa moottoreissa ei ole montaakaan samanlaista osaa. Mihin näillä eroilla on pyritty? Sixsissä ainakin putkitetulla alumiinisella sylinterillä on tavoiteltu keveyttä. Tehon suhteen kysymys on hankalampi. Luulisi, että jos tehdään erityisesti  kisapyörään moottoria, niin siihen halutaan tehoakin enemmän kuin vakioon. Sixsiin on saatu tehoa hiukan lähteestä riippuen noin 18,5hv/5000rpm kun taas tavallisessa 354/6 moottorissa sitä on 17,8hv/4750rpm. No onhan niissä tehossa eroa, mutta huomaako tuota käytössä?

Seuraavasta kuvakoosteesta selviää millä tämä tehoero on saatu aikaan.


Oikeanpuoleinen lohko on Sixsistä.  Päältäpäin lohkojen erot ovat lähinnä kosmeettisia. Olettaa sopisi, että ylösvirtauskanavissa olisi hiukan eroa, mutta erot ovat kyllä niin pieniä, että voiko niitä edes eroiksi sanoa.

Imuaukon muoto ja koko on suurimpia tehoon liittyviä eroja lohkoissa. 


Portmap. Huomio kannattaa kiinnittää erityisesti pakoaukkoihin ja niiden vähäisiin eroihin. Kaksitahdissa tuo pakoaukon koko ja muoto vaikuttaa merkittävästi  tehoon. Imuaukko sekä  huuhtelukanavien aukot on saatu Sixsissä  hiukan isommiksi.

Oikealla Sixsin sylinteri vasemmalla tavallinen.


Sixsissä huuhtelukanavien aukko on muotoiltu hiukan paremmin virtaavaksi.

Kannet. Oikealla Sixsin kansi, jossa  palotila on pyöreä. Puristussuhteet on ilmoitettu paperilla samoiksi, mutta silmämääräisesti voisin väittää, että tavallisessa kannessa on pienempi  palotila. Muutenkin tuo lievealueellinen palotila on parempi, koska se sekoittaa seoksen paremmin puristuksen loppuvaiheessa.
Moottoreissahan on myös muita osia, jotka eroavat toisistaan. Kampiakselissa on pientä eroa. Sixsin kampurassa on tasapainoitusreiät tulpattu alumiinitulpilla (kampiakselit ovat mitoiltaan samat eli käyvät ristiin). Vaihteisto on Sixsissä erilainen (tiheämpi), tavallinen vaihteisto kuitenkin käy Sixsiin ja toimiikin paremmin katuajossa. Ensiöveto on Sixsissä tuplarivinen. Kaasutin on Sixsissä yleensä 28mm, kun se tavallisessa Jawassa on 26mm. Tämä onkin suurin tehoa lisäävä tekijä.


Kun vertaa näitä 350cc koneita, tuntuu ihan kuin 350cc Sixsin koneesta ei olisi edes haluttu enempää tehoa ulos kuin tavallisen 350cc Jawan moottorista. Jos vertaa tavallisen 353 250cc Jawan moottoria 250cc Sixsin moottoriin, näillä onkin jo ihan selkeä ero, ja voi helposti havaita ja ymmärtää mistä tehoero syntyy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti