perjantai 25. joulukuuta 2015

354 Projekti

Olen tässä syksyn mittaan aloitellut erästä projektia, mutta en vielä tälläkään hetkellä oikein tiedä mikä siitä on tulossa. Lähtökohtana toimii 350cc 354 Jawa, jonka vuosimallista tai muistakaan tiedoista ei ole varmuutta. Pyörä ajautui omistukseeni jo vuosi sitten lähinnä siitä syystä, että sain sen halvalla.

Pyörä siinä kunnossa kun se minulle tuli. Satula ei ole Jawasta. Kokonaisuus vaikutti kaiken kaikkiaan siltä, että se on kasattu ainakin kahdesta eri pyörästä. 



Vaikka heti alunperin oli tiedossa, että moottori menee purkuun, niin oli aivan pakko herättää kone käyntiin, ja kuunnella kuinka pahaa ääntä se pitää. Yllättävän vähän se piti mekkalaa siihen nähden, että veivin laakerit olivat melkoisen loppu.

Se mitä pyörästä on tulossa on hämärän peitossa. Viimeksi kun suunnittelin runko- ja peltihommia, projekti näytti tältä. Takasvingiä ja ketjusuojia pidensin 60mm (tarkoitus olisi laittaa 19 tuumainen pyörä). Takalokarina oli ainakin sovitusvaiheessa valmistamani Sixsin lokarin kopio. Takajarrun ajattelin aluksi jättää vaijeritoimiseksi, mutta hetken touhuttuani tulin siihen lopputulokseen, että pyörässä on hyvä olla toimiva takajarru, joten yritin muuttaa sen tankotoimiseksi (kuva tästä alempana).



Ketjusuojien sovitus sekä ketjulinjan tarkastelu käynnissä. Ketjulinjaa piti tarkistella lähinnä sen takia, että takasvingin puslan alla näkyy ylimääräinen putken pää. Kyseinen puki kuuluu takajarrun akselille, jota ei normaalisti 354 pyörässä ole. Tässä pyörässä jarru toimii alunperin vaijerilla, joka välittää voiman  polkimelta pyörän vasemmalla puolella sijaitevalle jarrulle. Nyt voiman pitäisi välittyä polkimelta akselin ja tangon välityksellä jarrulle.
Moottorin kunnostuksen aloitin lohkoista. Molemmat lohkot on lasikuulapuhallettu  Ylempi lohko on harjattu puhalluksen jälkeen porakoneeseen kiinnitettävällä teräsharjalla.
Tarkempi kuva harjatusta pinnasta. 

Kampiakselin kunnostin käyttämällä uudistuotanto veivejä, joita saa nykyään 15- sekä 16-millisellä yläpäällä.



Moottorin kasaus alkaa laakerien asennuksella. Tämän jälkeen asetetaan kuvan mukaiset rattaat ja akselit paikoilleen ja mitataan akselien päittäisvälykset.

Lohkot ruuvataan kiinni ruuveilla, jonka jälkeen välykset mitataan akselien päistä.

Shimmilevyt tulevat kuvan mukaiseen paikkaan. Ohuimmat shimmit mitä olen onnistunut ostamaan ovat 0.1mm joten lopullisen välyksen pitäisi ilmeisesti olla alle tuon. Vaihteiston  pitää pystyä myöskin pyörimään aivan vapaasti eli liian tiukkakaan ei saa olla.
Kampiakselin reiät tulppasin korkilla. Tuskin tuolla hirveästi on vaikutusta tehoon, mutta eipä tuo ole myöskään mikään iso homma tehdä.
Huuhtelukanavien alapäät on työstetty viistoiksi ja ne lähtevät alhaalta asti toisin kuin vakio koneessa.


Sylinterit maalasin alustavasti hopeisiksi, mutta katsotaan nyt mikä on lopullinen väri.







1 kommentti: