maanantai 29. huhtikuuta 2013

Typ.12 bensahanan kunnostus

Viikonloppuna kunnostelin bensahanaa. Minulla oli kaksi huonokuntoista aihiota, joista toisesta puuttui pätkä bensaletkun lähdöstä ja sitä oli muutenkin murjottu putkipihdeillä. Toinen hana oli päältä päin katsottuna kunnossa, mutta sisäpuolelta se oli huonossa kunnossa. Karan ja rungon välissä oli pyörinyt ruostetta niin paljon, että ne olivat raapeutuneet käytännössä käyttökelvottomiksi.


Päädyin kunnostamaan tuon sisuskaluiltaan ehyemmän. Letkuliittimen nysään tein jengat, johon rakentelin 6mm pultista jatkon. Pulttiin porasin 3mm reiän.


Jatkopätkän juotin paikoilleen ja katkaisin oikean mittaiseksi. Päälipuolelta siistin putkipihdin jälkiä kevyesti viilalla.


Päälipuolen kiilloittelin koneteräsharjalla. Tuohon kiristysjousen puolelle kannattaa lisätä prikan alle 5mm nitriilikumirengas. Se yleensä auttaa noissa vuotoasioissa jonkin verran.


Lopuksi liimasin uuden sihdin, jonka olin tilannut Motorenista. Valmista tuli. Tämä bensahana ei ole täysin samanlainen kuin typ.12 bensahana todellisuudessa on. Oikeassa versiossa on jengat bensaletkun lähdössä. Tämä oli kuitenkin lähimpänä oikeanlaista, minkä onnistuin löytämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti