perjantai 27. syyskuuta 2013

350cc Kampiakselin kasaus

Tässä kuvasarja, miten olen kasannut 350cc pyörieni kampiakselit:

Ensiksi prässätään keskilaakeri ja holkki keskitapille.

Seuraavaksi prässätään toinen keskilimppu merkkiviivojen mukaan paikoilleen.

Tässä tapauksessa ulkotapit vaihdettiin uusiin (huom. laturin nasta kangen suuntaan). Normaalisti ulkotappeja ei irroiteta.

Seuraavaksi painetaan uudet kiertokangen alatapit paikoilleen ulkolimppuihin.

Kiertokanki asetetaan paikoilleen ja ulompi limppu sovitetaan merkkien mukaan kohdalleen.
 
Uloimpien limppujen prässäyksessä olen käyttänyt limppujen välissä oikeaan paksuuteen hiottua rautaa varmistamassa limppujen etäisyyden toisistaan (huom. tuenta saman parin keskilimpun alla).
 
Nyt kun kampura on saatu kasaan, tutkitaan kuinka kiero se on. Ensiksi kannattaa tutkailla onko limput linjassa toisiinsa nähden. Kampuran oikaisu video

Heittokellolla mittaillaan heitot akselien päistä ja keskilaakerin pinnasta.

Jos ja kun heittoja on, tarpeen mukaan oiotaan niitä ulkolimppuja lyömällä (ei mittatelineessä).
 
Jos raot on supussa, ne avataan kiilalla ja jos auki, niin painetaan rakoa kiinni viilapenkissä.
 
Keskilimppujen väliä voi yrittää säätää jatkomutteri-pultti -yhdistelmällä.
 
Lopputuloksena on alle 0.05mm heitoilla oleva kampiakseli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti