Monilla Jawan omistajilla on vielä pyörässään alkuperäinen
laturi ja sen kyljessä tuo mystinen lataussäädin, jonka toiminnasta ja
toimimattomuudesta on kuultu juttuja jos jonkinmoisia. Jos Vapen asentaminen
tuntuu liian monimutkaiselta tai tyyriiltä, voi tuon vanhan laturin päivittää
tälle vuosituhannelle elektronisella lataussäätimellä.
Tässä ohjeet siitä miten säädin askarrellaan laturin
kylkeen.
|
Laturia puretaan niin paljon, että jäljelle jää
kenttäkäämit ja niiltä lähtevät kaksi johtoa. Johdoista se, joka meni ennen
samaan nippuun lankarullalta näyttävän esineen kanssa, merkitään teipillä. |
|
Kenttäkäämeiltä lähteviin johtoihin tinataan jatkot
ja tinaukset suojataan kutistesukalla. Hiililtä lähtevä johto vaihdetaan
pidempään ja taipuisaan johtoon (joissain latureissa tuo hiililtä lähtevä johto
on yksisäikeinen). |
|
Lataussäädin ruuvataan paikoilleen, ja hiilet ja
hiililtä lähtevä johto kiinnitetään paikoilleen. |
|
Teipillä merkitty johto kytketään säätimen M
napaan. Säätimen maadoitusjohto ruuvataan kiinni laturin runkoon. |
|
Laturin hiileltä, kenttäkäämiltä ja säätimeltä
tulevat johdot tinataan samaan nippuun lyhyen johdonpätkän kanssa. |
|
Kärkien säätölevy kiinnitetään takaisin laturiin ja laturi
kiinnitetään takaisin pyörään. Laturissa on tällä hetkellä siis yksi johdon
pää, joka liitetään pyörän 61 –johtimeen, ja säätimessä yksi tyhjä liitin johon
tulee pyörän 51 -johdin.
Kärkien johdot kytketään
paikoilleen (kärkien johto menee joissain latureissa vanhan säätimen
rungon kautta, mutta nyt se täytyy kytkeä suoraan kärjille).
|
|
Kytkentäkaaviossa tulee huomioida latauksen merkkivalo, jota
ei ole ampeerimittarilla varustetuissa pyörissä. Laturin kenttäkäämitys saa
nimittäin herätevirtansa tuon merkkivalon kautta ja ei näin ollen toimi ilman
tuota valoa. Merkkivalo kytketään
helpoiten ampeerimittarille napojen 61 ja 54 välille. Pyörissä, joissa on
latauksen merkkivalo, pitäisi homman toimia ihan sillään.
Kyseisestä
säätimestä on myös saatavilla miinusmaadoitteista mallia (MR7V - N-)
Markkinoilla on myös muiden valmistajien tuotteita (AEV) joiden kytkentä
on pitkälti samanlainen.
Tämä kirjoittamani artikkeli on julkaistu Jawasakki-lehdessä 3/2014
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti