sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Jawan moottorin purku

Kokosin tähän postaukseen pienen manuaalin Jawan 350cc moottorin purkuun liittyen.

 
Homma lähtee liikkeelle sylinterien, kytkinkopan, laturin ja kaasarin irrotuksella. Sen jälkeen kone kaadetaan kyljelleen niin, että kytkin jää päälipuolelle. Ensin irrotetaan käynnistys-/vaihdeakseli, joka putoaa melkein itsestään ollessaan vaihdeasennossa. Kytkimen lukituspinnit saa kätevimmin irti itse tehdyllä erikoistyökalulla. Sitten kytkinlevyt otetaan pois paikoiltaan ja sen jälkeen kytkinlevyjen alla oleva mutteri irrotetaan. Seuraavaksi kytkimen akselilta nostetaan holkki pois, jonka jälkeen enskaketju yleensä löystyy niin paljon, että sen pystyy nostamaan pois. Sen jälkeen irrotetaan ensiövedon rattaan mutteri pulttipyssyllä, jonka jälkeen ratas irrotetaan ulosvetäjällä. Tämän jälkeen irrotetaan vielä vaihteensiirtäjän akseli, jossa on kaksi jousikuormitteista tappia eli kannattaa olla varovainen ettei osat sinkoile silmille. Akseli irtoaa nätisti kunhan toiselta puolelta on kytkinvivusto purettu pois.

 
Sen jälkeen kannattaa irrottaa tuurnalla lyömällä holkit koneen kiinnityspulttien rei'istä. Sitten kone käännetään laturin puoli ylöspäin ja irrotetaan ruuvit, jotka pitävät konetta nipussa. Jos ne ovat tiukassa, kannattaa käyttää apuna lyöntimeisseliä. Tämän jälkeen kiinnitetään laturin kiinnityspisteisiin omatekoinen ulosvedin. Sen jälkeen tiukataan pulttia niin kauan että lohkot alkaa irrota toisistaan. Moottorin kiinniskorvien kohdalta voi tarvittaessa avittaa hiukan ruuvimeisselillä. Samalla kun ulosvedintä tiukataan, kampikammioiden välissä oleva alumiinikannas on irrotettava sen jälkeen kun lohkot ovat hiukan löystyneet. Lohkoa irrotettaessa on huolehdittava, että kiertokanki pysyy oikeassa asennossa, jotta se mahtuu tulemaan ulos. 


Kun lohko on saatu irti, puretaan vaihteisto pois. Ensin irrotetaan vaihteensiirtäjien tappi ja sitten nykäistään alempi akseli irti ja alemman akselin rattaat lähtevät pois. Tämän jälkeen vaihteensiirtäjän haarukat irtoavat ja sitten voidaan nostaa pääakseli rattaineen pois paikaltaan. Sitten voidaan irrottaa vaihteensiirtäjä, joka on neljällä pienellä ruuvilla lohkossa kiinni.  Tämän jälkeen itse tehty ulosvetäjä kiinnitetään laturinkopan kiinnitysreikiin ja sitten aletaan tiukkaamaan pulttia, jotta kampiakseli saadaan irti paikoiltaan.

Kun kampiakseli on saatu pois paikoiltaan, lohkoissa ei ole enää muuta kiinni kuin nopeusmittarin ratas, joka lähtee kopauttamalla irti kun lukitusruuvi on irrotettu. Toisessa lohkossa on vetorattaan akseli/ratas paikoillaan laakerissa ja se lähtee koputtelemalla irti. Siinä se sitten on, valmista tuli!
 
 
Hakusanat: Jawa engine, Jawa crankshaft, Jawa motor.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti