torstai 28. helmikuuta 2013

Moottorin viritystä ja satulan rakentelua

Edellisestä päivityksestä on jo vierähtänyt reilusti yli viikko. Sinä aikana projektit ovat edistyneet jonkin verran. Suurin osa ajasta on mennyt viritysmoottorin kanssa puuhastellessa. 360:n oikea lohko on hieman erilainen kuin tyyppi 18 lohko ja siksi siihen joutui hitsaamaan alumiinista lenkuran. Viilasin myös virtauskanavien lähdöt hieman jouheammiksi, mutta siitä teen myöhemmin erillisen postauksen kunhan saan kunnon kuvat otettua. Lohkot tuli myös viikon aikana lasikuulapuhallettua.

Kampiakseliin laitoin reikiin täytteeksi korkit (keskimmäinen kuva) pienentääkseni kampikammion tilavuutta, jotta sylinterin täytös paranee. Kampiakselin reiät ovat 20 milliset ja Saiturin Pörssistä löytyi 21 millisiä viinipullonkorkkeja, jotka painoin viilapenkissä epoksiliiman kera reikiin täytteeksi. Seuraavana päivänä sahasin ja hioin ylimääräiset korkit pois. Loppuviikolla kasasin kampiakselin uusilla laakereilla ja kiertokangilla, jotka olin tilannut Motorenista.

Lasikuulapuhalsin ja maalasin sylinterit viikolla. Olin jo aiemmin muotoillut niistä kanavia vähän uusiksi, mutta siitäkin on tulossa tarkempi postaus myöhemmin.

Motorenista saapui kuorma pari päivää sitten. Sieltä tuli 360 projektiin tankki, joka pitää tosin vielä maalata. Paketista löytyi myös satulan toppaukset ja pintaverhoilu. Pohjapelti löytyi omista varastoista ja sen olin maalannut jo aikaisemmin valmiiksi. Nyt tarvitsikin vain kasata satula ja valmista tuli.



 
hakusanat: Jawa engine, Jawa saddle

4 kommenttia:

  1. Täytyy ihailla kädentaitojasi. Taitaa olla vehkeet parempia kun uutena kun ne on käyneet sun autotallin läpi. Terveisinä täältä Turusta Juha ja Soile

    VastaaPoista
  2. onko käyny mielessä kääntää limput niin että mukit nousee yhtäaikaa? vääntöä ihan julmasti sillä muutoksella,eikä tarvii kun yhet katkojan käret ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Tiedän, että niin voi tehdä, mutta pelkään, että kone saattaisi täristää pahasti jos sen laitttaa tasatahtiseksi. Ja sitten kaasari ja imukanavat pitäisi muuttaa paljon isommiksi, koska imu tapahtuisi samaan aikaan. Olisi kyllä hauska päästä joskus ajamaan tasatahtista kolmepuolikasta.

      Poista