lauantai 8. joulukuuta 2012

Homma etenee taas

Autotallissa on taas viikon aikana tapahtunut kaikenlaista.

Valmistelin kolme varastossa olevaa Jawan runkoa lasikuulapuhallusta varten (typ,12, 360 ja typ.11). Googlasin lähialueen hiekkapuhaltamoita ja päädyin paikkaan, jossa oli vaihtoehtona teräsraepuhallus ja lasikuulapuhallus. Halusin nimenomaan lasikuulapuhalluksen rungoille, koska teräsraepuhallus on liian karkea. Pienempiä osia olen lasikuulapuhaltanut itse työpaikallani, mutta rungot ovat niin isoja, että ne eivät mahdu puhalluskaappiin. Siispä nämä lähtevät maanantaina puhallukseen.



Alkuviikolla oli ohjelmassa sylinteriprojektia. Ostin vakiokoon (58mm) sylintereihin ensimmäisen ylikoon (58,25mm) männät ja hoonasin sylinterit sopivan kokoisiksi. Ensin karkealla hoonilla ja lopuksi viimeistelin hienolla. Toimii oletettavasti näissä kakstahti härpättimissä näinkin. Sen jälkeen  suojasin syliterien reiät ja vein ne töihin lasikuulapuhallukseen. Lopuksi vielä maalasin ne siistin näköisiksi (maalatuista sylintereistä en muistanut ottaa kuvaa).






Laturinkoppaan laitoin tiivistesilikonista ohuen nauhan tiivistepintaan ja annoin kuivua. Nyt kun laturinkopan laittaa paikoilleen, vesi ei pääse pesussa laturiin. Alareunaan jätin pienen kolon, jotta vesi pääsee sieltä ulos jos sinne jostain kuitenkin sellaista pääsee menemään.


Kone näyttää nyt tältä. Hioin ja kiillotin laturin- ja kytkinkoppaa niin johan näyttää melkein kuin uudelta.



Tänään vuorossa oli laturin kunnostelua. Olin sen jo aikaisemmin pessyt rasvanpoistoaineella ja nyt oli lataussäätimen vaihdon aika. Poistin vanhan latausreleen ja asensin tilalle elektronisen lataussäätimen. Edellisessä projektissani (Jawa 18) oli viime kesän käytössä samanlainen lataussäädin ja hyvin tuntui toimivan. Ainoa vika on, että tyhjäkäynnillä, ajovalojen ollessa päällä, se ei jaksa ladata, mutta muuten ihan ok laite. Hinnaltaan huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin vape, jos vaan jaksaa säädellä kärkiä ja pystyy elämään niiden 45 watin voimalla mitä tuo Jawan tavallinen laturi kehittää.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti