perjantai 28. joulukuuta 2012

Lohkojen korjailua

Yhtenä viime viikon isoimmista projekteista oli typ.12 moottorin lohkojen korjaus. Lohkon kaari oli mennyt joskus poikki ja se oli ollut kiinnitettynä ruuveilla paikoilleen. Pyörän ostaessani se oli kuitenkin irrallaan, mutta löytyi onneksi romulaatikon pohjalta ja vieläpä suhteellisen hyväkuntoisena. Hitsasin kaaren paikoilleen työpaikallani alumiininhitsaus-MIGillä ja sen jälkeen lasikuulapuhalsin lohkot. Typ.12:n lohkot ovat todella karkeaa valua verrattuna uudempien Jawojen lohkoihin eli ne eivät ole koskaan sileitä olleetkaan. Lasikuulapuhaltamaan niitä joutui ihan tosissaan, että sai kaikki hapettumat katoamaan. Saattaa olla, että lohkot saavat nyt jäädä lasikuulapuhalletulle pinnalle, enkä niitä sen enempää hio tai kiillota, koska tuollaisen rosoisen alumiinivalupinnan kiillotuksesta ei luultavasti tulisi kovin siistin näköinen.

Lopuksi porasin lohkoon voitelukanavan, koska joudun laittamaan lohkoon uudemman mallisen Jawan keskilaakeripukin, jossa on voitelukanava keskilaakerille. Kanava tuli virtauskanavan pohjasta laakeripukin kautta keskilaakerille, kuten se on uudemmissakin malleissa. Sitten vielä laitoin muutamaan rikki menneeseen kierteeseen Helicoilin. Seuraavaksi on vuorossa kampiakselin korjausta.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti